Gastexposanten 2017

 

Tiffany
Tijdens zijn werkzame leven kwam Ory in aanraking met 'Tiffany' technieken. Ory was na zijn verlof op zoek naar een ruimere woning met veel hobbyruimte. Dit vonden ze niet in Noord-Holland, vandaar de verhuizing naar Drenthe.
In die tijd heeft Joop zijn hobby “werken met glas” definitief opgepakt en is hij verder gegaan met Tiffany objecten.

Glas in lood
Ook wilde Joop graag werken met Glas in lood. “Glas in lood vergt een andere techiek. Het is een benaming voor een (venster)raam bestaande uit stukken glas gevat in H-vormige loodlijsten, die op de punten waar zij elkaar kruisen aan elkaar worden gesoldeerd. Om deze techniek onder de knie te krijgen volgde Ory een opleiding in Groningen. Dat verliep zo vlot dat hij enthousiast diverse vervolgcursussen volgde, en zo alle kneepjes van het vak “Glas in lood” leerde kennen.

Gekleurd glas verwerkt in ramen van kerken, in schilderijen of in huis verveelt nooit. Bovendien geeft het altijd een prachtige sfeer, vertelt Ory. “In ons huis staan of hangen veel glasobjecten Wij genieten van al die kleuren en schakeringen, vooral bij zonnig weer. Hier krijg je nooit genoeg van.” Joop en zijn vrouw hopen dat de bezoekers net zo zullen genieten van zijn glaskunst.

 

Schetsboeken vol
"Bij mij is tekenen nauwelijks weg te denken. Als kind tekende ik al veel, schetsboeken vol. Ook fotografie werd een hobby. Ik ging naar de fotografie opleiding in Zwolle en heb die goed afgerond in 2012. Tegelijkertijd is het tekenen steeds aanwezig gebleven. Die beide technieken ben ik gaan combineren. In 2013 ging ik naar Academie Minerva. Recentelijk in 2017 heb ik die opleiding met succes afgerond als illustrator. Nu wil ik me profileren als fotograaf en als illustrator.


Pen tekeningen op papier, dat zijn het
Ik gebruik balpennen, goedkope BIC pennen als tekenmateriaal. Die bevallen me goed, ik kan het grijs en zwart goed aanbrengen. Voor het conserveren van het materiaal digitaliseer ik het soms en zo kan het ook in toegepaste vorm gebruikt of afgedrukt worden.

Het werk is herkenbaar aan de tekenstijl die ik hanteer in samenwerking met de techniek die ik gebruik. Deze stijl is geen bewuste keuze maar een vloeiende ontwikkeling waarbij ik dit nu als de beste manier beschouw om mijn ideeën tot uiting te brengen.

Het doel is om met mijn werken mensen aan het kijken, denken of speculeren te zetten.
Stap in een wereld waarbij groteske voorwerpen tot in kleine detailleringen uitgetekend worden.

Het te bezichtigen werk is Supertanker City.
De olie voorraad raakt langzaam op en de grote olie tankers worden een voor een gesloopt op stranden in verre landen onder niet zulke goede omstandigheden.
Hoe kun je iets als de olietanker “vaak gezien als de viezerik van de oceaan” een tweede leven gunnen met een nieuwe functie.

Want wat er al is hoeft niet opnieuw gemaakt te worden!"

Monique Wolters gastexposante bij OAD op 19 en 20 augustus

Gebruik van mixed media

Monique was tot 25 jaar geleden zeer geïnteresseerd in kunst maar dan enkel beschouwend. Op enig moment is zij een opleiding kunstgeschiedenis gaan volgen bij Artibus. Op datzelfde ogenblik heeft zij de schilderskwast ter hand genomen. Zo is het allemaal begonnen. De ontwikkeling van Monique heeft een heldere lijn. In eerste instantie was het realistisch werk wat ze maakte, later werd het steeds meer abstract. De laatste jaren gebruikt Monique in haar schilderijen mixed media waarbij ze allerhande materialen in haar doeken verwerkt. Daar zit ook afval bij, “als statement tegen de onvoorstelbare afvalberg die we als mensheid produceren.” Monique begint haar werk met de kleurkeuze waarna het schilderij zich ontwikkelt. In de werken speelt het licht een hoofdrol waardoor er veel diepte in ontstaat.

Fotografie: natuur en speling van licht staat centraal

Sinds een jaar houdt Monique zich bezig met fotografie. Ze componeert stillevens waarbij de natuur en de speling van het licht centraal staat. Deze composities worden op bijzondere wijze gefotografeerd en op allerlei manieren afgedrukt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan afdrukken op acryl en dibond/aluminium. De compositie en belichting geven een vervreemdend effect en een eigenheid die al haar werken kenmerken.

 

Marieke Keuken is gastexposant bij OAD op 15 en 16 juli

 
Maak in juli kennis met het werk van kunstenares Marieke Keuken (1965).

 

 

 

Steendruk (lithografie)

Marieke is in 1991 afgestudeerd aan de Academie voor Beeldende Kunsten, Minerva in Groningen. Met als specifieke richting grafiek en schilderen. Steendruk (lithografie) is de techniek die haar hart heeft veroverd. Haar lithowerkplaats bevindt zich in ‘De Biotoop’, het voormalig Biologisch Centrum in Haren (naast de Hortus). Haar werk bestaat momenteel vooral uit planten en portretten; ouder werk is voornamelijk abstract (meerkleuren-litho’s). Marieke geeft diverse workshops en cursussen.

 

Aandacht voor detail en liefde voor natuur

Marieke exposeert in de St. Nicolaaskerk steendrukken van abstract werk, portretten en planten. Ze omschrijft haar werk als abstract en het ontstaat intuïtief. Je zou het kunnen zien als innerlijke landschappen. De steendrukken van planten lijken op een bladzijde uit een oude flora. De portretten zijn vrij realistisch. Lithoportretten van kinderen en volwassenen maakt ze in opdracht. Ze werkt voornamelijk met steendruk/lithografie.

 

Laag voor laag, kleur voor kleur. De traagheid van werken van dit oude ambacht vindt ze aantrekkelijk. Een soort slow-art.
Haar signatuur zit ‘m in de aandacht voor detail en liefde voor de natuur. “Steendruk heeft een eigen karakter, de lijnvoering heeft iets zachts, fluweligs.” Marieke wil de bezoekers meegeven dat het belangrijk is om aandacht te hebben voor kleine dingen. “In deze jachtige tijd is het mooi om oog te hebben voor oude bewerkelijke ambachten.”

 

Karel Teune eerste gastexposant in 2017

Mix aan materialen

In de St. Nicolaaskerk exposeert Karel een aantal schilderijen en een kleine opstelling van beelden. Teune kiest voor een mix van creatieve vormen. Hij maakt niet alleen schilderijen maar ook tekeningen, en foto’s. Voor Karel is het creatieve proces heel breed, hij sluit geen enkel materiaal uit: “Ieder materiaal heeft zijn eigen beeld- en zeggingskracht dus ik pak wat ik nodig heb om uit te beelden wat ik wil uitdrukken.” In zijn werkt gebruik hij onder meer papier, ijzer, glas, lijm en klei.

 

Expressie tonen met lef en voldoening

Teune ziet zijn werk meer als een proces dan als een doel of een product. “Het is een ontdekkingstocht die begint met een ervaring of een inspiratie. Ik begin meestal ergens aan zonder vooropgesteld doel of ontwerp en ontdek gaandeweg wat er ontstaat en gebeurt. Een werk is pas ‘klaar’ of ‘af’ als ik een balans ervaar van ‘zo is het goed’ of ‘zo is het genoeg’. Soms gaat het eindresultaat dan rechtstreeks de vuilnisbak in omdat het niets is geworden maar vooral even een noodzakelijke activiteit was.” Op de vraag wat zijn signatuur is, zegt Teune: Het is ‘de kunst’ om expressie met lef en voldoening te tonen. Waarbij Karel het als een uitdaging ziet om dingen te maken die vanuit autonomie gevormd worden. “Daarmee laat je ieder ander doel én oordeel los.”

 

Gevoelswereld van bezoekers prikkelen

Karel hoopt dat de toeschouwer zelf, al kijkend iets beleeft, en in staat is zijn eigen belevenis toe te voegen aan het kunstwerk. Dat je als kunstenaar de gevoelswereld van de bezoekers kunt prikkelen. Want hoe mooi is het als de kunstkijker uiteindelijk de kerk verlaat met een gevoel van: ‘Dat ene ding, van hoe heet hij ook alweer…, dat vond ik wel wat, dat raakte me eigenlijk wel…’




 

Gastexposanten in 2016

Henriette Kuiper gastexposante op 17 en 18 september

Henriette, die onlangs in Dwingeloo is komen wonen, laat haar kunst zien bij de overzichtsexpositie in de kerk.

Henriette (1952) laat de bezoekers tekeningen, etsen, beelden en schilderijen zien. Zolang ze zich kan herinneren tekent ze al. Zowel in haar atelier als in de natuur doet ze haar inspiratie op en is ze bezig om daar vorm aan te geven. Elke vakantie gaan er schetsboeken mee. Ze schildert vaak landschappen en stillevens.

Het grafisch werk past goed bij haar tekeningen. Ze maakt fijne etsen, kleurige houtsneden en litho’s in zwart-wit, Sumi-e, het Japans penseelschilderen op rijstpapier, is een andere geliefde techniek, waarin ze al 15 jaar workshops volgt.

Aan de Klassieke Academie, een opleiding in Groningen die zich concentreert op de beoefening van aloude vaardigheden en technieken op het terrein van beeldende kunst., heeft zij schilderen en grafiek gestudeerd.

Na jaren van modelboetseren in klei en was zijn er veel beelden van mensfiguren en vogels ontstaan.

Ruimtelijk werken vindt zij ook heerlijk om te doen.

In Dwingeloo geniet ze volop van de mooie weggetjes en prachtige bomen.

Voor meer info: www.kunstcollectiefdewaaier.nl

 

Gastexposanten in 2015

Lia Pluim verrast als laatste gastexposante van het kalenderjaar

december 2015

 

[read more="Lees meer" less="Lees minder"]

Het laatste OAD weekend, 19 en 20 december, van dit jaar zal Lia Pluim als gastexposante haar werk kunnen laten zien. Zij vindt inspiratie in de natuur. Bloemen, bladeren, riet, schors dat wat als je goed kijkt interessant is in vorm en kleur.

Lia buit haar artistiek talent o.a. uit door het vervaardigen van kunstwerken in de vorm van jurken. In september van dit jaar won ze in Vaassen een 1e prijs met een jurk van riet en eikenblad. Met collega’s van andere disciplines bekwaamt ze zich in thematische bloemkunstwerken. Recent was ze betrokken bij een Herfstproject.

Zie ook haar Faceboekpagina Lia Pluim kreatief werk.

foto Lia Pluim


[/read]

 

Brecht de Bruin is OAD’s hekkensluiter

oktober 2015

 
[read more="Lees meer" less="Lees minder"]

Het laatste Open Atelier Dwingeloo weekend van 17 en 18 oktober zal in Brink 33 door het kunstnaaiwerk van Brecht de Bruin een extra kleuraccent gegeven worden. Zij is dan de gastexposante.

Van ambacht tot kunst.

Textiel en daardoor uitgedaagd worden om er mee bezig te zijn zat kennelijk bij Brecht in de genen. Haar grootmoeder hield zich er mee bezig door mee te doen met wedstrijden “net en verzorgd textiel naaiwerk”, die destijds door de Plattelandsvrouwen werden georganiseerd.

Op jonge leeftijd is Brecht al besmet geraakt met textielnijverheid, huisvlijt stond hoog in het vaandel, en ze wist als kind niet beter dat kleding zelf gemaakt werd door haar moeder. De naaimachine, die zo dikwijls op tafel stond lokte toen al. Zo ontstond de liefde voor textiel, en die is nooit weer verdwenen.

In 2007 is ze in Borger gestart met een cursus traditioneel quilten, maar al vrij snel kwam ze er achter dat het vrijere werken met textiel haar meer uitdaagde. Vanaf 2008 heeft ze daar diverse cursussen gevolgd in “vrij machinaal quilten”, ook wel artquilten genoemd.

Art-quilts worden evenals traditionele patchwork quilts opgebouwd uit laagjes stof. Echter bij dit vrije werken is alles mogelijk. De meest uiteenlopende textielsoorten en garens vormen het belangrijkste basismateriaal, daarna worden er veel technieken op los gelaten om een werkstuk gestalte te geven.

Als autodidact werkt ze voornamelijk intuïtief, een kleurenpalet zit wel in haar hoofd, evenals de hoofdvormen, ”ik begin aan een werkstuk zonder een duidelijk eindproduct in beeld te hebben, het uiteindelijke resultaat van een quilt blijft altijd weer een verrassing”

 

“Ik geniet als ik mijn kunstwerk zie groeien onder de naaimachine, en soms krijg ik als ik bezig ben het gevoel alsof ik aan het schilderen ben"

 

foto-Brecht-de-Bruin-web

 

Nu, 7 jaar later is die ontdekkingstocht nog in volle gang. Brecht denkt dat artquiltwerk op heel veel verschillende manieren kan worden toegepast. Gebruiksvoorwerpen en kleding kunnen een artistieke aanblik krijgen en meer gaan voorstellen dan alleen de lap waarvan ze gemaakt zijn.


[/read]

CHARLES LAGENDIJK, gastexposant Open Ateliers Dwingeloo

september 2015

 
[read more="Lees meer" less="Lees minder"]

Tijdens het vijfde Open Atelier weekend, 19 en 20 september 2015 is Charles Lagendijk gastexposant in de voormalige Rabobank, Brink 33, Dwingeloo. Zaterdag en zondag van 13.00-17.00 uur zijn zijn schilderijen te zien in een aparte ruimte bij de Overzichtexpositie van de Dwingelder kunstenaars. Ook de deuren van de ateliers zijn dan weer geopend!

 

Charles Lagendijk beseft al vroeg in zijn jeugd dat hij anders dan zijn klasgenoten is. Hij wordt regelmatig door de leraren bij de les geroepen “Charles, zit niet uit het raam te staren”, maar hij kan zijn leraren er niet van overtuigen dat het geen staren is, maar ‘werken in zijn hoofd’. In zijn vrije tijd struint hij uren door de duinen en later (als hij met zijn ouders naar Montfoort verhuist) door de polders van de Lek om inspiratie voor schilderijen op te doen. Charles begint zijn opleiding aan de kunstacademie, maar verruilt deze al snel voor het conservatorium. De kunstacademie is hem ‘te vaag’ en muziek is uiteindelijk zijn grootste bron van inspiratie.

Citaat Charles 'Voor mijzelf is ieder schilderij een verbeelding van muziek. Hoe luistert iemand naar muziek? De een zal getroffen worden door de vorm waarin een compositie is gevat, een ander heeft alleen oor voor klankkleuren en timbres, een derde laat de muziek over zich heen komen zonder te weten welke aspecten hij beleeft. Alles mag, maar je kunt als luisteraar nog zulke prachtige vondsten in structuur, kleur of melodie ontdekken, waar het om gaat is dat je geraakt wordt. Datzelfde geldt ook voor mijn schilderijen. Ik denk goed na over vorm, compositie, kleur, maat en textuur, maar wat uiteindelijk telt, is dat het eindresultaat mij, maar ik hoop ook de beschouwer, een klein geluksgevoel geeft.

Charles Lagendijk

 

In 1985 woont Charles een klein jaar op het Griekse eiland Kreta en sinds 2002 is hij ook regelmatig in Dwingeloo te vinden. Samen met zijn vrouw bewoont hij een groot deel van het jaar een boerderijtje aan het Holtien en is zijn werk ook te zien in restaurant Onder de Eiken.

Naast grote kleurige abstracte werken, maakt Charles onder een ‘alter ego’ ook kleine schilderijtjes van koeien. Uiteraard te danken aan de inspiratie die je rondom Dwingeloo opdoet.

Tijdens de gast-expositie zullen zowel het werk van Charles als van zijn alter ego Karel getoond worden. Voor meer info: www.charleslagendijk.nl en www.karelart.nl

 

 


[/read]

JANNY SMIT, veelzijdig beeldend kunstenaar gastexposant

augustus 2015

 
[read more="Lees meer" less="Lees minder"]

Op uitnodiging van de OAD exposeert Janny Smit, veelzijdig, beeldend kunstenaar in het weekend van 15-16 augustus 2015 haar ruimtelijke werk in de oude RABO bank te Dwingeloo.

Ze studeerde in juni van dit jaar af aan de Nieuwe Akademie Utrecht. En exposeerde met haar medestudenten in Loods 6 in Amsterdam. Ze werkt het meest met wol, textiel, en kringloop materiaal.

foto Janny Smit

Het uitgangspunt om een werk te maken kan een foto zijn uit de krant een houding of gevoelens bij een mens die ze ontmoet heeft. Soms is het alleen een lijn of vorm die ze associeert met een mens.

Dan gaat ze schetsen en zoekt daar passende textiel en andere materialen bij: kleur, structuur, glans en elasticiteit. De sfeer van de stof en materiaal moet passen bij de schets en de associaties die er zijn.

 

Vervolgens maakt ze een patroon, knipt dat uit de stof. Naait de stof gedeeltelijk dicht en vult delen op met polyester vulling, hout of takken.

Knipt stukken weg, klemt en speldt de stof op bepaalde plaatsen vast, en trekt draden door opgevulde delen zodat het object daar nog verder opbolt en er lichamelijke vormen ontstaan die niet altijd direct benoembaar zijn.

Dat blijft meestal een tijdje staan, soms wel 1 of 2 weken, om er naar te kijken en om het te ervaren. Na een tijdje kijken en draaien wordt duidelijk hoe het verder moet gaan en hoe het eruit moet gaan zien. Soms haalt ze alles weer los, een andere keer werkt ze verder met wat er al is.
Uiteindelijk naait ze alles vast en blijft ondertussen kijken en voelen hoe het wordt.

Het beeld is af als alle lijnen en vormen die ze gemaakt heeft, mee doen om een beeld te zien waarin  de oorspronkelijke menselijke houding zowel geabstraheerd als herkenbaar is.

In oktober kunt u haar in haar eigen atelier bezoeken tijdens de Kunstrotonde.


[/read]